PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

PROJECTES D’ESCOLA -- El treball psicomotriu al CEIF Andreu Castells

Aprofundim en un dels eixos del projecte educatiu del Centre d’Educació Infantil i Familiar (CEIF) Andreu Castells. Parlem de l’Educació psicomotriu, que considera el moviment com a mitjà d’expressió, de comunicació i de relació de l’ésser humà amb els altres i facilita i potencia el desenvolupament físic, psíquic i social de l’infant a través d’aquest moviment.
Aprofundim en un dels eixos del projecte educatiu del Centre d’Educació Infantil i Familiar (CEIF) Andreu Castells. Parlem de l’Educació psicomotriu, que considera el moviment com a mitjà d’expressió, de comunicació i de relació de l’ésser humà amb els altres i facilita i potencia el desenvolupament físic, psíquic i social de l’infant a través d’aquest moviment.
 
Actualment, l’escola bressol Andreu Castells, que va obrir portes al setembre de 2004, es troba en un moment de reflexió i canvi que l’equip del centre està aprofitant per plantejar-se nous projectes, tot millorant aquells que ja es portaven a terme amb èxit i sobre tot mantenint sempre l’objectiu de fer sentir els infants i les seves famílies com a casa, conscients que és en aquest ambient d’afecte, seguretat i acompanyament, on els infants poden desenvolupar millor les seves capacitats.
 
En aquest marc, una de les principals línies de treball en què es basa el dia a dia de l’escola bressol és l’educació psicomotriu. En aquesta etapa evolutiva, els infants viuen un moment de màxima explosió i descobriment motriu i és per això que es considera bàsic educar a través del moviment, oferint als nens i nenes la possibilitat de viure i conèixer el cos i comprovar les pròpies capacitats i habilitats motrius en diferents espais. En aquest àmbit es reconeixen l’assoliment de fites, els seus sentiments i emocions, respectant alhora el temps, ritme i desitjos de cadascun.
 
En aquest sentit, l’equip de professionals no concep la psicomotricitat només com una activitat emmarcada en un espai i temps concret, sinó com una manera d’estar, d’atendre i de comunicar-se amb els infants que acompanya el dia a dia del centre. Per tot plegat, l’escola vetlla per adequar els diferents espais, donant resposta a la necessitat vital de moviment dels infants.
 
Nou projecte
 
Aquest curs, aprofitant les diferents formacions de l’equip en l’àmbit psicomotriu, al centre s’ha posat en marxa un projecte basat en sessions específiques de psicomotricitat, on l’adult prepara diferents propostes motrius i materials adaptats al moment evolutiu dels nens i nenes. Aquestes sessions s’orienten en la pràctica del pedagog francès Bernard Aucouturier i s’utilitzen materials tan diversos com capses de cartró, papers de diari, alçades, material dur, mòduls tous, així com propostes en l’espai exterior.
 
L’objectiu és que a partir del moviment i de l’acció espontània de l’infant, aquest pugui anar assolint nous reptes i habilitats (desplaçaments, equilibris, salts...), a més de gaudir i d’experimentar situacions de triomf i autoafirmació personal. 
 
Així mateix, s’impulsen una sèrie de propostes basades en les instal·lacions de joc, creades pel professor d’educació  artística Javier Abad, que són espais dissenyats a partir de l’art contemporani i que es fonamenten, també, en la pedagogia d’Aucouturier. A partir d’aquí, l’equip de professionals de l’escola bressol disposa els objectes d’una manera creativa i estèticament agradable (forma de mandales, espirals, figures...) i els infants juguen lliurement amb el material, mentre el transformen i construeixen, donant-li un significat diferent en un context de joc compartit. El diàleg que s’estableix entre l’infant i el material possibilita el joc pre-simbòlic (omplir-buidar, agrupar-dispersar, posar-treure, aparèixer-desaparèixer), que és la fase de desenvolupament del joc en què es troben els infants a partir de l’any de vida.
 
L’equip del CEIF Andreu Castells parteix de la plena convicció que els infants són capaços per si sols i que només s’ha de donar a cadascun el temps i recursos d’espai i material, així com la seguretat personal, l’afecte i suport necessaris per assolir noves fites.