PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
 
L'AJUNTAMENT

TREBALLEM EN XARXA -- Col·laboració entre l’escola bressol Joaquim Blume i la UAB

Aquest article narra l’experiència que s’ha dut a terme en l’àmbit de la formació inicial de mestres d’educació infantil de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), amb un grup d’estudiants de quart i en el marc de l’assignatura de Pràcticum IV. L’experiència s’ha portat a terme a l’escola bressol Joaquim Blume.

Importància del treball en Xarxa

La col·laboració entre professionals en la infància permet compartir coneixements, optimitzar els recursos i augmentar la qualitat i l’eficàcia de la intervenció. En el cas de la Universitat, estudiants i professors coincideixen que hi ha d’haver una connexió entre els aprenentatges de caire més teòric que es vehiculen a les aules i la realitat educativa. D’altra banda, els centres educatius ofereixen als estudiants l’oportunitat de posar en pràctica aquests aprenentatges i alhora gaudir de la innovació que s’articula des de les universitats.

Paper de l’Escola Bressol en la formació inicial de mestres d’Educació Infantil

Els estudiants del Grau d’educació Infantil que cursen els seus estudis a la UAB han de fer com a mínim una estada de pràctiques obligatòria al cicle de 0-3 anys i poden triar l’escola bressol que vulguin, sempre que aquesta sigui una escola formadora reconeguda pel Departament d’Ensenyament.

Una modalitat de Pràcticum diferent: la APS

L'Aprenentatge i Servei és una modalitat educativa que combina processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat, en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l'entorn i amb l'objectiu de millorar-lo.

Aquesta modalitat de pràctiques curriculars s’estableix a proposta de l’alumne/a implicat, previ consens i acord amb el centre formador i amb el tutor o la tutora de la Facultat. L’objectiu és que l’alumnat pugui realitzar una intervenció que comporti alguna millora constatable en l’àmbit del seu centre de pràctiques. La millora serà el resultat del coneixement del medi, la creativitat, l’esforç personal, el treball en equip i el compromís amb l’escola i amb la societat.

Desenvolupament de les pràctiques al CEIF Joaquim Blume

A partir de l’observació i de la informació facilitada des de l’escola bressol municipal Joaquim Blume, les estudiants van poder fer una detecció d’aspectes susceptibles de millora. A partir d’aquesta primera anàlisi l’equip educatiu del centre va decidir quines accions s’ajustaven més al projecte educatiu de l’escola i que van consistir en la creació de tres nous espais d’aprenentatge:

  • La biblioteca

Un espai habilitat dins l’espai classe d’una aula de 2-3 anys amb una ocupació de només matins i amb una amplitud que permetia crear el nou espai i alhora fer d’aquesta aula un lloc molt més acollidor. Aquesta biblioteca la podran fer servir tots els infants del centre gràcies a l’aportació de contes per part de l’AMPA. 

  • Espai d’art

Un espai creat a partir de la necessitat d’un lloc on els infants puguin expressar-se en els diferents llenguatges musicals i plàstics dins un marc d’experimentació lliure amb l’acompanyament de l’educadora i en grups reduïts.  

  • Espai llum i foscor

Un espai on els infants podran gaudir d’activitats relacionades amb l’experimentació i el descobriment de la llum, tot participant de les diverses propostes organitzades, i col.laborar en la seva realització, respectant i compartint les aportacions dels altres.

Presentació a la comunitat

Aquest treball elaborat per les alumnes de pràctiques en col·laboració amb l’equip de mestres i les famílies de l’escola es va presentar a la comunitat a través d’imatges que plasmaven el procés de creació, disseny i posada en pràctica dels tres espais.

D’aquesta manera, famílies amb els infants, alumnes de pràctiques, educadores de l’escola i tutores de la Universitat van poder compartir impressions sobre aquests nous recursos d’aprenentatge. 

Tot l’Equip Educatiu del  CEIF Joaquim Blume vol agrair a la Marta N., la Cristina, l’Ariadnna, la Marta P., la Sara, la Mireia i l’Anna la seva dedicació amb aquest projecte, que s’ha pogut fer realitat gràcies al seu esforç.