PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Consum responsable

Tallers de consum responsable per a alumnes de secundària

A qui s'adreça:
Alumnes d'ESO, batxillerat i formació professional.

Descripció:
Tallers de consum responsable que promou l'Escola de Consum de Catalunya a l'aula.

 Es pot triar entre les activitats següents:
   - 1 taller global
   - 1 combinació prefixada de 2 tallers específics:

Tallers globals Impactes o missatges
  L'aigua està sempre en equilibri
  És dissabte, què fem?
  Internet: consumim o ens consumeixen?
  Sempre veiem l'energia que consumim?
  Em sento bé?
  Què em poso aquest matí?
Tallers específics Quines regles té el consum?
  Missatges o missatgers?
  On tinc els meus diners?
  Com sé què compro?
  Anem de compres?
  Em serveixen els serveis?
  La xocolata està dolça per a tothom?
  L'aigua està sempre en equilibri?
 
Competències bàsiques:
- Competència d'autonomia i iniciativa personal.
- Competència del coneixement i la interacció amb el món físic.
- Competència social i ciutadana.

Impactes o missatges

És una pregunta que en termes de consum ens porta a parlar del fenomen de la publicitat. Conèixer els formats, les estratègies i la regulació de la publicitat permet a l'alumnat fer-ne una lectura crítica i posicionar-se de manera activa a l'hora de consumir. Tenir una visió global sobre l’evolució de la publicitat al llarg dels anys permet entendre-la com un fenomen cultural lligat als canvis socials on l’actitud de les persones consumidores hi té un paper rellevant.


L'aigua està sempre en equilibri

És una pregunta que ens porta a reflexionar sobre un fenomen tant proper i quotidià per a l’alumnat com és el consum d’aigua. Es reflexiona sobre l’ús que se’n fa i el valor que té. Mitjançant una dinàmica que integra jocs d’atzar, es fa un recorregut des de l’origen de l’aigua fins al seu consum, integrant factors econòmics, ambientals, socials i culturals


És dissabte, què fem?

A l’hora de planificar una tarda cal prendre decisions com: amb qui es vol passar l’estona, quina activitat es vol fer, de quant temps es disposa, quants diners es destinen a l’activitat...
Aquest taller tracta de la presa de decisions pel que fa a la gestió de l’oci, i se centra en el consum de serveis (discoteques, cinemes, salons recreatius...). Consulta més informació.


Internet: consumim o ens consumeixen?

És una pregunta que ens condueix a parlar de l'emprenta digital com a resultat de l'ús de l'entorn virtual per part delss joves. Un fenomen que abordem des de l'anàlisi de la navegació per la xarxa plantejant diverses qüestions; Com naveguem per Internet? Què fem? Quines conseqüències té per a nosaltres? Aquestessón preguntes que ens permeten reflexionar sobre l'ús de la xarxa per tal de fer-ho de manera conscient i responsable com a persones consumidores.


Sempre veiem l'energia que consumim?

És una pregunta que ens porta a parlar sobre el consum d'energia i la gestió que en fem d'aquesta. La gestió de l'energia per als joves va associada indiscutiblement a la compra i l'ús del mòbil o d'altres aparells tecnològics. Conèixer la invisibilitat de l'energia associada a la fabricació, la compra i l'ús de 'aparells tecnològics ofereix la possibilitat de consumir l'energia de forma responsable, crítica i sostenible.


Em sento bé? Els estils de vida saludables

Entenent la salut des d'un punt de vista ampli, el taller se centra en l'estil de vida. Cada persona té el seu propi estil de vida, que serà més o menys saludable en funció de la manera d'alimentar-se, de passar el temps lliure, de relacionar-se amb els altres, etc. Consulta més informació.


Què em poso aquest matí?

"Què em poso aquest matí?" és una pregunta que ens fem diàriament i que ens condueix a parlar inevitablement de consum: consum d'aigua i sabons per a la dutxa, de roba, de sabates...
En aquest taller s'identifiquen els factors que influeixen a l'hora d'escollir tots aquests productes. 
Se segueix la pista dels texans (des del camp on es cultiva el cotó fins a l'armari de casa) per tal de descobrir els diferents criteris que es poden considerar a l'hora de prendre la decisió de compra: econòmics, ecològics, legals, de salut, de moda...

 

 


Quines regles té el consum

És una pregunta que ens porta a reflexionar sobre els drets i els deures de les persones consumidores com a element actiu i amb capacitat transformadora, Conèixer-los i entendre'ls com a una conquesta històrica inacabada ens ofereix la possibilitat de consumir des d'una perspectiva activa, crítica i responsable.


Missatges o missatgers?

És una pregunta que ens porta a reflexionar sobre les diferents actituds que poden adoptar les persones enfront la publicitat. Conèixer les estratègies que utilitza la publicitat permet a l'alumnat fer-ne una lectura crítica i posicionar-se de manera activa a l'hora de consumir.


On tinc els meus diners?

És una pregunta que situa l’alumnat davant de situacions de consumproperes i quotidianes que impliquen la presa de decisions en la gestió dels diners. Amb aquest taller els joves prendran consciència dels diners que gestionen tant directament com indirectament.


Com sé què compro?

És una pregunta que convida a reflexionar sobre la informació que podem obtenir les persones consumidores a l'hora de comprar productes d'alimentació envasats. S'analitzen l'envàs i l'etiqueta com a fonts d'informació sobre els productes i la seva importància en el moment d’adquirir-los en funció de les necessitats pròpies.


Anem de compres?

És una pregunta quotidiana que ens fem sovint que porta a reflexionar sobre els actes de consum: Quins elements intervenen? Què sentim quan comprem?
En què ens fixem a l’hora de comprar?
Aquest taller tracta dels diferents elements que intervenen en el moment de triar un producte de roba o tecnologia: el que m’agrada, el que necessito, la informació de l’etiqueta del producte, entre d’altres. De manera que l’acte de compra esdevé un fenomen en el què hi intervenen gran diversitat d’elements i en el què les emocions hi adquireixen un paper rellevant.


Em serveixen els serveis?

És una pregunta que en porta a reflexionar sobre els drets i els deures de les persones consumidores quan contracten i/o utilitzen un servei. Se centra l'atenció en la informació i la documentació relacionada amb el coneixement, la contractació i l'ús dels diferents tipus de serveis.


La xocolata està dolça per a tothom?

És una pregunta que pren com a referència el recorregut del cacau i la transformació que se’n fa per analitzar els agents que intervenen en la producció i comercialització de la xocolata. A partir del repte de repartir els diners que ha de cobrar cada col·lectiu implicat en la fabricació i comercialització de productes de xocolata, l’alumnat decideix com intervenir en el procés considerant els criteris d’equitat, justícia social, sostenibilitat i la capacitat d'acció de les persones consumidores.


L'aigua està sempre en equilibri

És una pregunta que ens porta a reflexionar sobre un fenomen tant proper i quotidià per a l’alumnat com és el consum d’aigua. Es reflexiona sobre l’ús que se’n fa i el valor que té. Mitjançant una dinàmica que integra jocs d’atzar, es fa un recorregut des de l’origen de l’aigua fins al seu consum, integrant factors econòmics, ambientals, socials i culturals


Desenvolupament:
Dates de realització i horaris: curs escolar, de dilluns a divendres, de 9:00 a 11:00 h i d'11:30 a 13:30 h, aprox. Consultar disponibilitat.
Durada: 2 h
Nombre d'alumnes per sessió: 1 grup classe
Lloc de realització: a l'aula
Cost: gratuït
Observacions: s'ha de demanar dues activitats per dia. Els alumnes han d'estar, en tot moment, acompanyats per un professor responsable del grup.

Inscripció:

 
Informació:
Escola de Consum de Catalunya
Correu electrònic: aula.consum@gencat.cat
Telèfon: 93 551 65 56
Organització:
Escola de Consum de Catalunya i l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor
 

 

ImprimeixCorreu-e