PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

La ciutat organitza diferents actes de commemoració dels 50 anys dels aiguats

Dues exposicions, la presentació d’un llibre i conferències, un itinerari guiat i un cinefòrum marcarà l’agenda d’activitats al voltant d’aquesta data històrica

L’any 1962 és conegut a la ciutat, i al Vallès, com l’any de les riuades. Efectivament, la nit del 25 de setembre d’aquell any va ser una nit tràgica. A Sabadell, en tres hores van caure més de 200 litres/m2. Rius, rieres i torrents es van desbordar; 32 persones hi van perdre la vida, prop de 700 a tot el Vallès. Altres milers es van veure afectades. 50 anys després, la memòria popular d’aquells fets es manté molt viva, i la ciutat vol retre memòria de tots els afectats, en especial a tots aquells que hi moriren, a través de l’organització de tot un seguit d’actes, començant per una doble exposició que s’inaugurarà el mateix dia.

Tal com ha comentat Juan Carlos Sánchez, regidor de Cultura, en la roda de premsa d’aquest migdia: “Justament el dia 25 de setembre es compliran els 50 anys d’uns fets que han marcat la història local. Un drama social i econòmic que no s’explica només pels fets de les riuades sinó per la realitat que vivien ciutats com Sabadell pels processos migratoris i els infra habitatges que hi havia al riu. Unes 2.000 persones van arribar a viure en les coves de Sant Oleguer. Aquest any commemorem el 50è aniversari com al seu torn vam commemorar el 35è i ho fem, ara de nou, amb una lectura actual: va ser un moment dur que vam superar i avui no estem pitjor que el matí del 26 de setembre de 1962”.

Juan Comasolivas, director de l’Arxiu Històric i del Museu d’Història de la ciutat, ha volgut destacar que va ser “una autèntica catàstrofe per a la ciutat, que va afectar unes 100 famílies, en total 500 persones de les quals, 32 d’elles van morir a la nostra ciutat. Avui hi ha una generació que n’ha sentit a parlar poc i aquest aniversari és una bona ocasió per recuperar aquest passat recent de la ciutat”.

Engràcia Torrella, directora del Museu d’Art de Sabadell, ha comentat que “l’exposició que hem organitzat al Museu d’Art vol recordar i recuperar la que es va fer al seu moment de la mà del Cercle Sabadellès i l’Acadèmia de Belles Arts, amb el patrocini de l’Ajuntament, que van organitzar a les sales del Cercle una exposició, entre el 21 d’octubre i el 4 de novembre de 1962 per a la venda d’obres d’art en benefici dels damnificats per les riuades que va patir el territori vallesà aquell mateix any”.

La primera convocatòria arriba el 25 de setembre a la Biblioteca del Nord (ronda de Navacerrada, 60). A les 7 de la tarda hi haurà l’acte d’obertura de l’exposició itinerant "Destrucció, mort, reacció. La riuada de 1962 a Sabadell". Els comissaris d’aquesta exposició són Lluís Sales Favà i Sergi Fernández Moura. A 2/4 de 8 hi haurà la conferència inaugural "Abocats a viure a la llera del riu: el problema de l'infrahabitatge a Sabadell" a càrrec de l'historiador Eduard Masjuan i Bracons

L’exposició restarà a la Biblioteca del Nord fins al 19 d’octubre, tot seguit anirà al Centre Cívic de can Puiggener del 23 d’octubre al 17 de novembre, posteriorment a la Biblioteca de la Serra del 20 de novembre al 15 de desembre, posteriorment al Centre Cívic de Sant Oleguer del 15 de gener a l’11 de febrer, tot seguit a la biblioteca del Sud del 12 de febrer al 9 de març i, finalment, al Parc Central del Vallès del 12 de març al 8 d’abril.

El museu d’Art, dins les Jornades Europees de Patrimoni, obrirà al públic, el 28 de setembre, l’exposició : “Col·lectiva d’artistes prodamnificats riuades. 1962”. L’objectiu de l’exposició és rememorar la que van organitzar el Cercle Sabadellès i l’Acadèmia de Belles Arts de Sabadell, a les sales del Cercle, entre el 21 d’octubre al 4 de novembre de 1962, per a la venda d’obres d’art en benefici dels damnificats per les riuades. L’exposició es podrà veure fins el 18 de novembre.

També dins les Jornades Europees de Patrimoni s’oferirà, el 30 de setembre al matí, l’itinerari “del riu a les coves. Les riuades de 1962” a càrrec del l’historiador Marc Garcia. Inscripcions al telèfon del museu d’Història, 93 727 85 55.

El 17 d’octubre, a les 7 de la tarda, hi haurà un cinefòrum al Centre Cívic de Sant Oleguer (c. de Sol i Padrís, 93). Es projectarà el film de Joan Blanquer i Ramon Bardés, del 1950, “El nostre pa de cada dia”. La presentació anirà a càrrec del periodista i divulgador de cine Albert Beorlegui Tous

El 7 de novembre, a 2/4 de 8 del vespre, el museu d'Història de Sabadell (c. de Sant Antoni, 13) oferiran la conferència "La riuada blava. El rerafons de la gran operació d'imatge i propaganda del règim franquista". La conferència presentació del llibre La riuada de Franco (Pagès Editors) serà a càrrec de l'historiador Lluís Sales Favà i del periodista Ferran Sales Aige, autors del llibre

Altres activitats

L’Ajuntament de Sabadell ha endegat una campanya amb l’objectiu de captar documentació, fotografies, pel·lícules, etc. inèdits sobre els aiguats.

Totes les persones interessades en aportar-hi material poden trucar al 93 726 87 77, escriure a AHS@ajsabadell.cat o bé a través del Facebook de l’AHS, http://www.facebook.com/arxiuhistoricdesabadell

A més, l’Ajuntament de Sabadell organitza, sota el títol “La Nit tràgica” diversos actes de commemoració conjuntament amb els museus i centres de patrimoni de Terrassa, Rubí, Ripollet, Cerdanyola del Vallès i Montcada i Reixac. Aquest programa conjunt té el suport de la Diputació de Barcelona i del Museu d’Història de Catalunya, i es pot consultar a l’adreça http:://lanittragica.wordpress.com.

Més informació de les Jornades de Patrimoni al següent web http://www.gencat.cat/cultura/jep