"Pla Estratègic d’Acció Social Sabadell 2025: un salt endavant!"

ImatgePEASopi

Gabriel Fernàndez, regidor d'Acció Social

Fa uns dies hem iniciat des de la Regidoria d’Acció Social el procés per elaborar l’eina que considerem essencial per realitzar un canvi significatiu a la ciutat davant dels reptes socials gegantins que tenim a Sabadell: el Pla Estratègic d’Acció Social.

Primer de tot hem de ser conscients i partir d’una inequívoca afirmació tots plegats: el paisatge social de la ciutat en els últims 8 anys ha canviat radicalment. I per què faig aquesta afirmació? Perquè les dades i xifres que tenim sobre el canvi que ha patit la ciutat són dramàtiques i el suport més eficaç i eficient de l’administració local a les prop de 12.000 famílies ateses l’any 2015 per Acció Social ja no és necessari, sinó que és del tot imprescindible. També perquè en els últims anys la taxa de pobresa ha passat del 17,6% al 28,8% en menors de 16 anys, la població amb feina precària del 4,6% al 12%, els ajuts de menjador escolar de 1.018 a 3.156. I podria seguir enumerant indicadors que ens marquen la magnitud de la situació que tenim davant nostre al Sabadell del 2016, però crec que amb aquests exemples ja ha quedat clar. Evidentment ha passat una mica això que deia el genial Mario Benedetti: “Cuando creíamos que teníamos todas las respuestas, de pronto, cambiaron todas las preguntas”.

volem elaborar el PEAS de forma participativa i consensuada amb els principals actors i professionals de la ciutat

Davant d’aquesta situació el Govern de la ciutat assumeix el repte, les dificultats, els dèficits i els recursos actuals que tenim i entomem la feina. Tenim clar des de l’inici que, per fer front a algunes problemàtiques, les receptes de sempre ja no funcionen. Fer bé això que ja fem bé és essencial, però, per sortir d’aquesta situació, la capacitat d’innovació per respondre a les greus problemàtiques socials que patim és imprescindible. Una cosa és l’emergència social i una altra les causes i els factors generadors de desigualtat i patiment de la nostra gent. I si no som capaços de veure correctament la realitat, discernir l’estratègia adequada i actuar en conseqüència, haurem fracassat com a societat.

Per això, el Pla que es proposa el volem elaborar de forma participativa i consensuada amb els principals actors i professionals del sector a la ciutat; és a dir, entitats, plataformes, investigadors, forces polítiques, etc. Un pla que ens permeti identificar les fites que Sabadell vol assolir en matèria social a llarg termini (10 anys) i les millors polítiques per fer-ho possible, començant des d’ara mateix a materialitzar canvis significatius en la realitat de la ciutat.

I, com que el tema és tan seriós i els desafiaments tan grans, des del Govern sabem que, per fer possible aquesta empresa col·lectiva de ciutat, l’elaboració del Pla ha de partir de 4 premisses i/o elements bàsics:

• Viabilitat:ha de ser realitzable amb els recursos, el pressupost, les competències i les estructures de què disposa l’Ajuntament.
  • Simplicitat: el Pla ha de ser comprensible per part dels diferents agents per tal de facilitar al màxim accions conjuntes que generin canvis significatius i respostes innovadores.
  • Consens i participació: ha de ser un veritable Pla de Ciutat, viscut i incorporat al funcionament ordinari de l’Ajuntament i de les entitats que així ho vulguin.
  • Llarga temporalitat: ha de preveure escenaris a llarg termini, més enllà d’un mandat polític, amb una visió compartida que ens faci mirar cap al 2025. Així mateix, ha d’incloure dinàmiques d’avaluació periòdica i possibilitats d’adaptació a les realitats socials de cada moment.
L'èxit del Pla rau en què sigui viable, simple, consensuat i de llarg termini, més enllà d'un mandat polític

El procés per elaborar el Pla ja ha començat i té previstes diverses trobades participatives sectorials i diferents mecanismes per facilitar la informació, el debat, la posada en comú i el consens. El moment del “veure” la realitat ja està en marxa i per això partim d’un document base de prediagnosi que des de la Regidoria hem preparat per ser presentat, treballat i enriquit de forma participada i poder, així, configurar una bona diagnosi social de Sabadell.

Durant el procés es detectaran i “discernirem” els factors prioritaris de desigualtat a la ciutat i els perfils i col·lectius més sensibles. Es formularan les estratègies i metodologies d’intervenció, així com les actuacions concretes per portar-lo a terme i s’establiran calendaris, mecanismes que permetin l’execució de les propostes, la seva avaluació i l’adaptació a les necessitats de cada moment.

El Pla Estratègic d’Acció Social Sabadell 2025 esdevindrà una eina bàsica per transformar les polítiques socials municipals, amb l'objectiu final de lluitar contra les causes que generen desigualtat. Per desplegar-lo comptem amb tothom, també amb tu, perquè tothom és necessari i ens hi juguem el present i el futur com a ciutat.

GabrielFernandez

@GabrielFerDiaz