El Ciutat i Escola presenta aquest curs 374 activitats, entre les quals una trentena són novetats al programa

Càritas Sabadell i Andi Down Sabadell s’incorporen al Consell d’Entitats Ciutat i Escola IMG 1354

El Ciutat i Escola, que posa a l’abast dels centres educatius múltiples propostes per complementar la formació que l’alumnat rep a les aules, constarà aquest curs de 374 activitats, 30 de les quals s’incorporen enguany a l’oferta d’aquest programa municipal. El conjunt de propostes és possible gràcies a la participació de 70 entitats, empreses i departaments de l’Ajuntament, que formen part del Consell d’Entitats Ciutat i Escola i que, sota la coordinació municipal, s'impliquen en l'educació dels infants i joves amb un tipus d’aprenentatge viscut en primera persona i que complementa les matèries curriculars pròpies dels centres educatius. Aquest curs el Consell d’Entitats incorpora 2 nous membres: Associació d’Acció Solidària Eulàlia Garriga - Càritas Sabadell i Andi Down Sabadell.

Avui, durant la presentació del programa, el tinent d’alcalde i regidor d’Educació, Joan Berlanga, ha destacat que “una de les eines més importants de suport als centres educatius que tenim és el Ciutat i Escola, amb el qual treballem per coordinar tots els recursos i per ampliar les oportunitats d’aprenentatge dels alumnes en el temps lectiu”.

Per la seva banda, Dolors Duran, directora de l’Escola Joanot Alisanda –on s’ha dut a terme la presentació–, ha comentat que “aquest programa és consolidat, molt viu, s’adapta sempre a cada moment i no és car, per això als mestres ens és de gran ajuda”.

Més del 60% de les activitats són gratuïtes

Joan Berlanga ha explicat que “ara ja hi ha més d’un 60 % de les propostes d’aquest programa municipal que són gratuïtes, percentatge que hem aconseguit que creixés els últims anys”. I ha afegit que “estem impulsant accions per afavorir la igualtat d’oportunitats en l’accés a les activitats”. Així, l’Ajuntament va aprovar al juliol la convocatòria de subvencions adreçades als centres educatius per facilitar la seva participació al Ciutat i Escola. Els ajuts, que sumaran un total de 31.500 €, garantiran una dotació econòmica perquè tots els centres públics de primària i secundària i tots els centres d’educació especial puguin prendre part de les activitats amb cost o per fer front a les despeses de transport relacionades amb les propostes.

Des del curs 2016-2017, el sistema s’ha plantejat de manera que cada centre pot conèixer a quins recursos pot optar des del moment que es publica la convocatòria de subvencions i abans de cursar la sol·licitud. Anteriorment havien d’esperar fins a la resolució d’aquesta i no tots els instituts hi tenien accés. El fons al qual pot accedir cada centre s’estableix atenent el nivell socioeconòmic de les diferents escoles i instituts i, en segon terme, en funció del nombre d’alumnes.

Servei Comunitari

Entre les principals novetats del Ciutat i Escola aquest curs, es potenciarà una nova línia d’actuació per facilitar als centres el desenvolupament del Servei Comunitari. Aquest és un programa basat en activitats d’aprenentatge-servei –on els nois i noies assoleixen coneixements i al mateix temps proporcionen un servei a la comunitat–, que el Departament d’Ensenyament ha introduït en el currículum de l’alumnat de 3r i 4t d’ESO i que serà obligatori a partir de 2019-2020. En aquest marc, Ajuntament s’ha sumat al Centre de Recursos Pedagògics (CRP) de la Generalitat per potenciar el treball conjunt i l’assoliment del Servei Comunitari a la ciutat.

L’Ajuntament, a través de la coordinació dels membres del Consell Ciutat i Escola i també amb altres agents, està facilitant l’articulació de propostes educatives per oferir als instituts i centres de secundària relacionades amb el Servei Comunitari i també està formant les entitats que puguin oferir propostes. Per la seva part, el CRP realitza la formació al professorat i altres responsables dels centres educatius i coordina la gestió i seguiment de tota la tramitació relacionada amb aquest àmbit.

Un Ciutat i Escola ampli i variat, amb propostes en anglès i francès

Les 374 activitats que el Ciutat i Escola ofereix aquest curs estan relacionades amb múltiples camps de coneixement i treballen diferents competències educatives. Es poden consultar les novetats del programa aquí.

Així mateix, destaquen les propostes per reforçar l’aprenentatge de llengües estrangeres. Aquest curs 2017-2018, el Ciutat i Escola oferirà un total de 44 activitats en anglès i 31 en francès.

Noves incorporacions al Consell d’Entitats

Respecte a les noves incorporacions al Consell d’Entitats Ciutat i Escola, avui Dolors Pallàs, presidenta d’Andi Down Sabadell, ha explicat que “la nostra entitat proposa activitats que ajudin els infants, i per tant la societat en general, a tenir una altra mirada sobre les persones”.

En nom de l’Associació d’Acció Solidària Eulàlia Garriga - Càritas Sabadell, la seva presidenta, Rosa Roig, ha subratllat que “la nostra entitat promou valors, afavoreix la cohesió social a través del respecte i incentiva a participar en el món del voluntariat. El nostre objectiu final és que la gent tingui una vida digne”.