Arrenca la temporada de tardor de L’Estruch, amb 11 espectacles, 8 projectes d’arts visuals i digitals i 4 concerts

Destaquen les mirades sobre la feminitat i l’ordre establert i la crítica social...

Estruc

Continuen les activitats educatives i de formació, una de les línies de treball més rellevants de la fàbrica de creació de les arts en viu

Aquest cap de setmana arrenca la temporada de tardor de l’Estruch, que consta d’11 espectacles: 7 de dansa i nous formats, 3 de circ, 1 producció de teatre local, més els espectacles programats en el marc del festival El Més Petit de Tots que es celebra a mitjan novembre. Així mateix, en el camp de les arts visuals i digitals es presenten 8 projectes i la sessió del festival El Mecal, Festival Internacional de Curtmetratges i Animació de Barcelona. En aquest àmbit també destaquen les activitats formatives que MèdiaEstruch organitza per a la ciutadania. L’EstruchBar oferirà 4 concerts de tardor programats gràcies a la iniciativa d’EstruchMusic. Gran part de la programació de les quatre àrees de l’Estruch –EscenaEstruch, NauEstruch, MèdiaEstruch i EstruchMusic– provenen de les residències que artistes de diferents disciplines realitzen en espais de la fàbrica. Al llarg d’aquesta tardor la fàbrica de creació acull 17 companyies i artistes en residència i també 19 entitats i formacions artístiques locals.

De les diverses temàtiques abordades en els espectacles, projectes visuals i digitals, destaquen especialment les mirades sobre la feminitat i el debat sobre el gènere, com és el cas dEmergency Exit # d’Antonella d’Ascenzi, Etairas de Meritxell Checa o bé la mostra fotogràfica A Stylised repetition of acts que proposa Marta Pujades. També sobresurten les mirades crítiques sobre la societat actual i l’ordre establert d’alguns projectes com No hay voz d’Irati Inoriza, el concert performance Fidels del col·lectiu Amix i Amats o bé Oh! Bloody Moon de Mekong River Montsers. D’altra banda, l’Estruch continua apostant tant pels artistes emergents com pels artistes i companyies consolidades, entre els quals aquesta tardor es compta amb Andrés Corchero que dirigeix Jadeo Teatre a Vivir sin vivir sin mí, la companyia Thomas Noone Dance que farà un assaig obert de la seva nova producció, Closer, la companyia de circ PSiRC que encetaran la programació a la Vela amb El meu nom és Hor, i l’actor i el ballarí Ferran Carvajal que juntament amb l’equip de Thorus Arts exposa la instal·lació Handprints.

Les quatre àrees d’aquesta fàbrica de creació en viu compten amb l’assessorament de professionals de cada àmbit; Jordi Gaspar s’encarrega del circ; en Marc Vives és el curador de NauEstruch; Núria Nia i Lina Bautista són les responsables de MèdiaEstruch, i un grup de programadors i professionals escullen els projectes de dansa i nous formats.

Uns 5.000 alumnes passen per l’Estruch cada any

Des de l’Estruch es continua apostant per les activitats educatives per a primària i sobretot per a l’ESO i batxillerat, que difonen les disciplines artístiques i les arts digitals entre els més petits i els més joves. Al llarg dels cursos anteriors han passat per la fàbrica una mitjana de 5.000 alumnes de diferents centres, la major part dels quals són d’ESO i batxillerat. En total s’ofereixen 12 activitats educatives –majoritàriament adreçades a secundària– impartides per associacions, educadors i artistes o companyies professionals. Aquestes iniciatives no només formen futurs espectadors, sinó que enriqueixen de continguts i competències del currículum.

Més informació sobre les activitats escolars i per a instituts, al web.

Arts visuals i imatge

NauEstruch el 25 de novembre ens convida a un recorregut pel treball de tres artistes residents. Irati Inoriza presentarà No hay voz, un exercici de posicionament, que a partir de l’anàlisi de discursos i imatges que defineixen la societat actual proposa el silenci com a resposta. El recorregut seguirà amb una mostra fotogràfica, A stylized repetition of acts, de Marta Pujades, que analitza críticament la construcció de la masculinitat en el marc de la dansa clàssica. El trajecte acaba amb el col·loqui Maneras de remontar el río en què Tamara García incita a l’intercanvi d’experiències enriquidores entre creadors.

La dramaturga i directora de teatre Magdalena De Santo i l’artista visual i escriptor Duen Xara Sacchi ens proposen, per al 2 de desembre, l’acció Mi Pantera Criminal a La Vela, una revenja o una experimentació artística que combina elements teatrals, visuals i museístics.

L’Estruch acull El Mecal, el Festival Internacional de Curtmetratges i Animació de Barcelona. En la sessió d’aquesta tardor, que tindrà lloc el 21 d’octubre, es projectaran 5 curtmetratges de ficció, 3 d’animació i 1 videoclip.

Arts digitals

El programa d’investigació, desenvolupament i innovació tecnològica MèdiaEstruch acull residències d’artistes i col·lectius que treballen en aquest camp i també empreses creatives que hi treballen per desenvolupar projectes.

El 4 de novembre el #HackAndArtDay arriba a la desena edició plenament consolidat com a cita ineludible per als amants de les noves tecnologies i l’art digital. Enguany la jornada gira al voltant del misticisme digital. Una oportunitat per experimentar i jugar, sense barreres, amb una sèrie de prototips o instal·lacions d’art digital. El mateix dia, el col·lectiu Amix i Amats proposen el concert performance Fidels, que, a través de formes escèniques experimentals visualment colpidores, critiquen la relació que la humanitat ha establert amb els diners, el consum, la culpa i les promeses de salvació.

El 15 de desembre la companyia Mekong River Montsers tanca una trilogia dedicada a qüestionar la realitat, Oh! Bloody Moon, tot examinant els esdeveniments que envolten la vida de cada dia. A partir del vincle entre la ficció, la no-ficció i l’estil del teatre documental, volen acabar amb la idea del teatre com a museu estàtic i no compromès. El mateix dia la companyia Thorus Arts, amb Ferran Carvajal, presenta Handprints. Aquesta instal·lació desplega material audiovisual inèdit que mostra com el llegendari coreògraf Merce Cunningham va viure els darrers anys de la seva vida, amb una introducció a càrrec de Trevor Carlson, que va ser el director executiu i amic del mestre.

Des de MèdiaEstruch també s’organitzen diverses activitats obertes al públic; #Cafestruch, una trobada regular entre artistes i ciutadania; l’últim dijous de cada mes les empreses residents ofereixen activitats relacionades amb el disseny gràfic i la il·lustració o de producció i comunicació teatral. De setembre a desembre, MèdiaEstruch també organitza tres xerrades creatives.

Més informació sobre les activitats i les residències de MediaEstruch aquí.

Dansa i teatre

Antonella D’Ascenzi presenta Emergency Exit # de piel y de hilo el dissabte 30 de setembre. Acompanyada per una marioneta amb noms i cognoms, Antonia de Roux, D’Ascenzi ens fa còmplices d’una antologia de petites confiances femenines. Es podrà veure una petita mostra de l’espectacle el divendres 29 de setembre, a la sala d’exposicions de l’Acadèmia de Belles Arts.

El 7 d’octubre es celebra el XII Certamen Coreogràfic de Sabadell a les 20 h. Aquest concurs que dona suport i difon les creacions dels talents emergents de la dansa és una iniciativa de l’Associació Petit Món i l’Estruch. De 19 peces presentades, se’n podran veure 7 en format d’espectacle.

Colectivo Deria + Rectificadora mostren en un assaig obert, el 21 d’octubre, una coreografia, Topless America, en la qual ho qüestionen gairebé tot a partir dels elements que es descarten en un procés de creació. Per la seva banda, la companyia de teatre sabadellenca Cia. Seixanta presenta Dives el 28 d’octubre, un vodevil creat per Jordi Torras, que ens submergeix en el món del glamour, els lluentons i el divisme.

La coreògrafa i ballarina Meritxell Checa/Wilky Troc presenta Etairas, l’11 de novembre, peça amb què vol debatre entorn quatre rols que se solen assignar a les dones. Aquesta artista sabadallenca ha treballat amb grans creadors i companyies de dansa contemporània d’Europa com el Wuppertal Tanztheater (Pina Bausch) o Philipe Decoulflé.

Jadeo Teatro presenta Vivo sin vivir en mí, el 24 de novembre, una coreografia dirigida per Andrés Corchero que es vol acostar a la mística, l’experiència que busca la unió entre l’ànima humana amb la divinitat. L’endemà, el 25 de novembre, es podrà veure un assaig obert del nou espectacle, Closer, de la Thomas Noone Dance, en què indaga en les relacions de l’individu amb el col·lectiu a través d’una coreografia que juga amb elements del clown.

El 2 de desembre la companyia Parke Keito mostra en un assaig obert la peça MI-RU un desafiament visual i sonor que s’endinsa en la relació que s’estableix entre sistemes i en busca els patrons invisibles.

L’Estruch acull 6 espectacles del festival El Més Petit de Tots de l’11 al 26 de novembre. Aquesta iniciativa pretén ajudar els més petits a desenvolupar l’esperit crític i el sentit comú mitjançant l’exploració de nous llenguatges i disciplines. En aquesta 13a edició proposen una selecció de diferents espectacles internacionals. A l’Estruch també tindran lloc activitats adreçades a professionals que organitza el festival. Més informació, aquí.

Circ

El meu nom és Hor, el 2n espectacle de PSiRC, enceta la programació de la Vela amb una peça que qualifiquen ”d’òpera en 4 moviments amb argument discontinu”, el 10 de novembre. Més endavant, el 16 de desembre, 10 companyies participaran a Clown i Punt, trobada de pallassos d’arreu de Catalunya, que promet fer gaudir tota la família amb el seu cabaret dinàmic i divertit. I l’associació Tub d’assaig organitza Circ en Família els dies 21 d’octubre, 11 de novembre i 16 de desembre. Una activitat que uneix infants i adults en un objectiu comú: enfrontar-se al “més difícil encara.”

La cara més aèria del circ s’enfila a l’EstruchBar amb les Càpsules de circ. Lara Renard presenta Més enllà el 10 de novembre i la companyia Trimera interpreta Disbauxa? el 16 de desembre.

Música

L’EstruchBar s’ha consolidat com a lloc de trobada per als amants de la música en directe. Aquesta tardor els concerts arrenquen el 30 de setembre amb Cervalia “Pop Rock Alternatiu”, el 7 d’octubre toquen els Gipsy NUR Project “Gipsy Jazz Manouche”, l’11 de novembre els Wild Goats “Rural Funk”, el 18 de novembre Nara “Música i dansa tradicional de l’Àfrica de l’oest” i el 25 de novembre Esfera de RA “Rock Alternative Indie.”

Des de l’Estruchmusic aquesta tardor també s’organitzen tallers de música: el taller de DJ a càrrec d’Aitor Galian “Howld” i el de tècnica vocal dirigit per Olga Moraleja al de promoció musical impartit per Jessica Vilches.