Conferència sobre la vaga general del 1917 a Sabadell, a càrrec de l’historiador Esteve Deu

El dimecres 18 d’octubre, a les 7 de la tarda, al Museu d’Història de Sabadell (MHS) –carrer de Sant Antoni, 13–, tindrà lloc la conferència “La vaga general de 1917 a Sabadell”, a càrrec d’Esteve Deu Baigual, historiador i professor emèrit de la Universitat Autònoma de Barcelona. Enguany fa 100 anys que a Sabadell va esclatar una vaga general revolucionària de gran impacte social, econòmic, polític i humà: la vaga del mes d’agost de 1917.

Aquells fets, que es van esdevenir principalment entre els dies 13 i 15 d’agost, van comportar un esclat revolucionari encapçalat pel moviment obrer sabadellenc (la Federació Obrera Sabadellenca, la FOS) i membres del Partit Republicà Radical (PRR), quadres als quals s’hi van acabar afegint la UGT i la CNT. El tancament de les fàbriques, les protestes i els aldarulls van durar tres dies, amb el resultat final de 13 morts i 35 ferits, entre civils, guàrdies civils i soldats, i uns 80 detinguts. La resposta i repressió a càrrec de la Guàrdia Civil i l’Exèrcit van ser molt dures, i va comportar, fins i tot, l’exili forçat d’alguns dirigents obrers. Per alguns dels detinguts hi van haver condemnes molt dures, penes de mort i cadena perpètua.

En la xerrada es parlarà del context econòmic i de conflictivitat laboral d’aquells anys, dels fets que es van esdevenir durant els dies de l’esclat revolucionari, així com també de l’impacte d’aquesta vaga en els anys posteriors, uns anys que van seguir essent convulsos socialment i laboralment.

Aquesta vaga va tornar a posar en el mapa de Catalunya la ciutat de Sabadell, com a una de les ciutats catalanes amb un moviment obrer i sindical altament reivindicatiu, lluitador i arrelat a la societat, ja a les primeres dècades del segle XX.

El doctor Esteve Deu

Esteve Deu Baigual és Doctor en Història contemporània i professor emèrit del Departament d’Economia i d’Història Econòmica de la UAB. S’ha especialitzat en la història industrial i d’empresa de Sabadell i Catalunya, i en els seus treballs de recerca ha aprofundit en diversos aspectes de la industrialització tèxtil i de construccions mecàniques del Sabadell dels segles XIX-XX, en temes relacionats amb la innovació tecnològica i la distribució dels productes industrials, i també en altres qüestions de la història política, social i econòmica local i catalana de l’època contemporània.

Actualment Esteve Deu està desenvolupant un important projecte d’investigació sobre la Guerra Civil a Sabadell, del qual és a punt de presentar-se el primer volum publicat per les Publicacions de l’Abadia de Montserrat i la UAB, amb el suport del Memorial Democràtic de Catalunya: Sabadell 1936: economia, societat i política.

CL01975