PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
 
L'AJUNTAMENT

Maties Serracant: “L’estratègia dilatòria d’Smatsa no frenarà la nostra obligació de complir amb el contracte. Estem fent el que toca”

Maties Serracant: “L’estratègia dilatòria d’Smatsa no frenarà la nostra obligació de complir amb el contracte. Estem fent el que toca”

Tal com ha informat l’alcalde Maties Serracant en roda de premsa, en aquests moments hi ha un total de cinc expedients en curs oberts per l’Ajuntament i una reclamació de compensació econòmica per part d’Smatsa cap a l’Ajuntament. Des del consistori s’està treballant en quatre noves actuacions sobre aspectes tècnics del contracte. Serracant ha remarcat que

la voluntat de l’Ajuntament és assegurar la qualitat del servei i l’acompliment dels compromisos adoptats per l’empresa.

Al mateix temps, ha volgut transmetre un missatge de confiança als treballadors:

el Govern municipal també té com a prioritat el manteniment de les condicions laborals.

En el marc d’aquestes actuacions i de forma paral·lela a aquests expedients, diversos càrrecs tècnics i polítics de l’Ajuntament de Sabadell han estat objecte d’una querella per part de l’empresa: l’alcalde de Sabadell; el regidor de Serveis Municipals, Lluís Perarnau; el regidor d’Espai Públic, Xavier Guerrero; l’exregidor Albert Boada; un càrrec eventual, i tres tècnics funcionaris de l’Ajuntament. Una querella que va ser interposada per l’empresa el passat mes de juliol, ampliada al març, però que no ha estat traslladada als membres de l’Ajuntament fins aquest mes d’abril, quan han estat citats per recollir-la.

El portaveu del Govern, Joan Berlanga, ha valorat les actuacions de fiscalització del contracte del servei de recollida de residus i neteja viària que s’han emprès en aquest mandat com un exercici de responsabilitat:

l’obligació del Govern és vetllar pels recursos públics, per la qualitat del servei i pel compliment estricte del contracte. Si en aquesta tasca de fiscalització del servei, l’Ajuntament detecta incompliments en l’execució d’un contracte, és el nostre deure exigir que es compleixi.

Per la seva banda, l’alcalde Maties Serracant, en relació amb les accions de l’empresa, ha respost que

l’empresa està actuant contra l’interès públic, la interposició d’aquesta querella, que s’espera que no tingui recorregut, s’inscriu en l’estratègia de dilació i confusió de l’empresa davant de l’actuació del Govern municipal per garantir el bon servei.

En aquest sentit, ha dit que

tenim el ple convenciment de la legalitat dels procediments oberts i en cap cas l’inici d’aquesta investigació modifica el nostre grau d’exigència en el compliment del contracte.

Per això, ha continuat afirmant

tot el suport i la confiança a l’equip, tant polític com tècnic, que està duent aquesta feixuga tasca de fiscalització amb l’objectiu de millorar el compliment d’un servei tan bàsic i tan costós pel municipi.

El procediment no s’atura

El conjunt d’actuacions per garantir el compliment del contracte continua el seu curs. En aquests moments, la situació dels expedients és la següent:

  • Expedients amb al·legacions: L’empresa Smatsa ha presentat al·legacions en quatre dels nou expedients. El primer és el que fa referència a la Instrucció Tècnica de Facturació, que indica que la facturació s’ha de fer en funció dels serveis efectivament prestats i no als equips posats a disposició del servei. Els tres restants fan referència a les liquidacions definitives de les retribucions pels serveis efectivament prestats els anys 2014, 2015 i 2016, on es reclama a l’empresa 3,5 M€ que l’Ajuntament considera que ha pagat de més. En tots dos casos les al·legacions s’hauran de resoldre abans del 19 de maig.
  • Expedient amb recurs contenciós administratiu: respecte a l’expedient obert sobre el requeriment municipal d’implantar completament el sistema de planificació i control dels serveis (GPS) ofert per la mateixa empresa, Smatsa ha presentat un recurs contenciós administratiu en què reclama anul·lar el requeriment i aplicar mesures cautelars perquè no es faci la implantació total del sistema fins que no hi hagi sentència.
  • Actuacions restants: Una de les actuacions obertes fa referència a la fiscalització del personal adscrit al servei de recollida i neteja viària, on la informació que lliura de forma parcial Smatsa no permet a l’Ajuntament fiscalitzar si aquesta compleix adequadament les seves obligacions en matèria de drets laborals i contractuals pel que fa al personal adscrit al servei, que s’ha detectat menor que el previst en l’oferta en el servei de neteja viària. El 23 d’abril finalitza el termini donat a l’empresa perquè faciliti les dades.

Dues altres actuacions més fan referència als trasllats que l’Ajuntament va fer a l’empresa de l’auditoria del servei de neteja, on es documenten suposats incompliments, i sobre el registre del servei de rentat de contenidors on es documenten el presumptes incompliments del 80% de les neteges de contenidors. L’empresa, en el primer dels casos ha refusat valorar l’auditoria, fet pel qual l’ajuntament està estudiant l’obertura d’un nou expedient. En el segon dels casos encara s’està pendent d’una resposta que hauria de produir-se abans del 25 d’abril, en que finalitza el termini concedit. Finalment, les liquidacions definitives de les retribucions pels serveis efectivament prestats al 2017 i l’actualització del preu de contracte per el 2018 segons els plecs del contracte estan actualment en estudi i es preveu concloure’ls durant el primer semestre del 2018.

  • Procés obert per l’empresa: l’empresa reclama a l’ajuntament una compensació econòmica pel canvi de destinació dels envasos lleugers de la planta de compactació del Punt Blau a l’Ecoparc situat als Hostalets de Pierola.
  • L’Ajuntament considera que tal compensació econòmica no procedeix, ja que no hi ha hagut un increment de cost real respecte la seva oferta. En aquests moments està pendent de decisió judicial del contenciós administratiu interposat per l’empresa.

Diàleg permanent amb el personal treballador: 13 reunions

Des de l’inici del procés, l’Ajuntament ha tingut sempre la voluntat de mantenir una dinàmica regular de trobades amb el personal treballador de l’empresa, amb l’objectiu de disposar d’un diàleg obert i constant amb els treballadors i les treballadores per resoldre dubtes també sobre aquets aspecte. En aquest sentit, des de l’Ajuntament s’han fet fins a tretze reunions diferents, ja sigui amb els representants de les seccions sindicals amb representació al comitè d’empresa com amb reunions informatives obertes a tot el personal. Serracant ha afegit:

Des de l’inici, a més de de garantir i exigir el compliment del contracte i la qualitat en la prestació del servei a la ciutat, des del Govern hem garantit la continuïtat dels llocs de treball i això és el que de forma permanent volem fer arribar a tots els treballadors i treballadores

Més informació