PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES
 
L'AJUNTAMENT

La Junta de Portaveus aprova una moció de rebuig a les retallades de la llei de dependència

La Junta de Portaveus de l’Ajuntament ha aprovat aquest matí una moció del grup municipal d’ICV de rebuig a les retallades de la llei de dependència. La moció s’ha aprovat per majoria amb els vots a favor del PSC, CIU, EpS, ICV i EUiA i l'abstenció del PP.

El text de la moció és el següent:

Atès que el Reial Decret Llei 20/2012 de 13 de juliol implica retallades altament lesives pel desplegament de la Llei 39/2006 de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a Persones en Situació de Dependència

Atès que s’implanta una estructura diferent a l’actual per a noves sol·licituds i revisions basada únicament en graus i on, per tant, s’hi eliminaran els nivells. Aquesta nova estructura provocarà una reducció de l'import de les prestacions i una menor adequació de les mateixes a l’autonomia i intensitat de la cura. Aquesta retallada s'afegeix a altres introduïdes aquest mateix any com són els nous criteris de baremació decretats per la Generalitat que implicaran que moltes situacions que anteriorment es valoraven en Grau 3 ara es facin en Grau 2, per tant amb menys prestacions associades.

Atès que es suspèn la incorporació de dependents moderats (grau I) fins al 1 de juliol del 2015, excepte als que tenien prestació reconeguda, així com les persones valorades abans de l´1 de juliol del 2011. A dia d'avui aquesta situació ja afecta a sabadellencs i sabadellenques, més els i les que es vagin incorporant durant aquest període de moratòria. Per tot plegat molts potencials beneficiaris acabaran la seva vida sense haver pogut gaudir d’un suport que necessiten i que la legislació vigent els hi reconeix.

Atès que es rebaixen un 15% les quanties de les prestacions econòmiques per cuidadors no professionals. A aquests, els hi quedaran unes prestacions de entre 153 i 442 euros. Pel que fa als nous beneficiaris, la prestació màxima de cuidador que rebran serà de  387,64 euros.  Molts d’aquests casos, complementaven els seus ingressos familiars amb prestacions de dependència.

Atès que es suprimeix la cotització per aquests  cuidadors no professionals, a no ser que aquests n'assumeixin el 100% del cost. Concretament haurien de pagar 163 euros mensuals, quantitat que òbviament queda fora de l'abast de moltes famílies amb aquest perfil. La inclusió de les cuidadores no professionals en la seguretat social tenia dos objectius molt precisos en la Llei 39/2006: (1) emergir un treball històricament submergit i feminitzat com és la cura de persones dependents i (2) facilitar que aquestes cuidadores (moltes també d'edat avançada) arribaren a cotitzar el mínim per assolir una pensió de jubilació, incapacitat permanent, viduïtat i orfanesa.

Atès que el dret d'accés a noves prestacions per cuidador no professional queda afectat per un termini suspensiu de fins a dos anys de durada. Per tant, un cop feta la prescripció, l'administració pot trigar fins a dos anys a fer efectiva cap mena de prestació i sense abonar cap retroactivitat, generada amb posterioritat al dia 1 d’agost del 2012.

Atès que també es rebaixen les prestacions vinculades a serveis de residència que queden limitades a una forquilla de 715 i 426,12 euros, retallada que al nostre municipi afectarà a persones usuàries i a un sector, com les residències, ja molt castigat per altres problemes com els impagaments de la Generalitat. A més, s’obre la porta a que les CCAA apliquin noves reduccions sobre les prestacions addicionals que algunes, com Catalunya, atorgaven per complementar les ajudes donades i reduir les diferències de preu plaça residencial.

Atès que el real-decret elimina la compatibilitat entre prestacions i serveis i que la Generalitat només ha garantit aquesta compatibilitat fins que es desenvolupi reglamentàriament el nou criteri. Per tant serveis tan estesos com el SAD i Centre de Dia acabaran sent incompatibles amb cap tipus de prestació. Això afectarà sobretot a les persones i famílies que, a banda de problemes de discapacitat, complementaven l’atenció dels seus familiars contractant serveis a nivell privat.

Atès que el nivell mínim de protecció (el finançament que reben les CCAA de l’Estat) disminueix, amb intensitat variable segons el grau però amb una davallada mitjana del 27%.

ACORDS

Primer.- Sol·licitar al govern espanyol que es derogui el Reial Decret Llei 20/2012 de 13 de juliol, especialment en el seu articulat referit a la Llei 39/2006.

Segon.- Sol·licitar al govern espanyol la recerca de vies alternatives per fer sostenible el sistema estatal d’atenció a la dependència, vies que no haurien de passar pel retall de prestacions i serveis sinó per un nou sistema de finançament basat en una reforma dels sistema fiscal espanyol que incrementi la seva progressivitat i faciliti una lluita eficaç contra el frau fiscal.

Tercer.- En cas que es decideixi no atendre les sol·licituds anteriors, sol·licitar al govern espanyol l’habilitació de partides pressupostàries addicionals que permetin als ajuntaments compensar els sobrecostos que els hi implicarà la reforma, per exemple per l’increment previsible de demanda de SAD-Social.

Quart.- Notificar els presents acords al Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad del reino de España.