
El dia 25 de novembre és el Dia Internacional contra la violència i el maltractament a les dones. L'Ajuntament de Sabadell, sumant-se als actes de commemoració, ha programat diverses activitats que tindran lloc durant el mes de novembre.
L'acte central de la commemoració serà el mateix dia 25 a la plaça del Doctor Robert i començarà a 2/4 de 8 del vespre. A l'inici es convidarà a fer cinc minuts de silenci en record de totes les víctimes de la violència contra les dones durant el 2008. Després es farà una encesa d'espelmes, seguida d'un espectacle en forma de conte anomenat Les papallones Mirabal. Després d'aquest conte, es farà una lectura de poemes i d'alguns dels desigs de l'any passat. Tot seguit, actuarà la cantant de blues Big Mama Montse i es llegirà el manifest, enguany a càrrec de l'actriu sabadellenca Pepita Alguersuari. Com a punt final d'aquest dia, es procedirà al llançament dels desigs per acabar amb la violència masclista.
Abans dels actes del dia 25, es faran diverses activitats arreu de la ciutat. La Numancia Rojas serà l'encarregada de portar a diferents barris de la ciutat els Contes per a adults, uns relats que porten per títol Mujeres de fuego. Serà un recull de mites, contes i llegendes des de la cultura inuit, passant pel Carib o la Xina. Les cites amb els contes de Numancia Rojas seran avui dimarts 18 de novembre, a les 7 de la tarda, a la Biblioteca de Can Puiggener; demà 19 de novembre, a 2/4 de 4 de la tarda, a la Biblioteca de la Serra; i el dia 28 de novembre, a les 9 del vespre, al bar Clau de Fa de la Biblioteca Vapor Badia.
El dia 20 de novembre la cafeteria Àgora del Centre Cívic de Sant Oleguer (c. de Sol i Padrís, 93) acollirà el concert recital poètic Alabatre Blues, a càrrec de la cantant Big Mama Montse. Aquest concert simbolitza l'adopció d'una nova perspectiva per superar les inèrcies socials, ja que significa "batre les ales per alliberar-se". El recital començarà a les 9 del vespre.
Els dies 24, 26 i 28 de novembre, de les 10 del matí a les 12 del migdia, les actrius Mònica L. Serrano i Kalisa Ríos impartiran el taller La teva veu, la teva força. Aquest taller treballa la veu com expressió alliberadora de les emocions. Per assistir-hi, cal trucar al telèfon 93 724 61 68 (horari de dilluns a dijous de 10 a 1 i de 5 a 7, i divendres de 10 a 1) o inscriure-s'hi per correu electrònic a igualtat-dona-home@ajsabadell.cat. El taller és gratuït.
La conferència Custòdia compartida, en el món real i en el món ideal, a càrrec de Consuelo Barea, metgessa i psicoterapeuta, tindrà lloc el dia 26 de novembre, a partir de 2/4 de 8 del vespre, al Casal Pere Quart. La xerrada tractarà sobre la relació entre violència de gènere i custòdia, la reforma del codi de família i la Llei catalana del Dret de les Dones a Eradicar la Violència Masclista.
I també hi ha un cinefòrum programat per al dia 27 de novembre. La pel·lícula que es projectarà és Yo soy la Juani, de Bigas Luna, i parla sobre una noia que decideix canviar la seva vida de manera radical perquè està cansada de la relació amb el seu xicot i dels problemes que té a casa. La pel·lícula es projectarà a l'Auditori de la Biblioteca Vapor Badia a partir de les 7 de la tarda.
Activitats programades per les entitats
Al programa del 25 de novembre figuren diverses activitats programades directament per entitats de la ciutat. Així demà dimecres 19 de novembre, el Casal Pere Quart acollirà, a 2/4 de 8 del vespre, la xerrada Com reduir la violència present en la vida quotidiana, a càrrec de la doctora en psicologia familiar i terapeuta Rosa Rabbani. L'activitat l'organitza la Comunitat Baha'i de Sabadell.
Diumenge 23 de novembre, a les 12 del migdia, la pastora i teòloga protestant Nathalie Reverdin pronunciarà la conferència La Família, Espai de Vida a l'Església Baptista del Redemptor. Organitza l'Església Baptista del Redemptor.
Per últim, la Unió de Mares ha organitzat per dimecres 26 de novembre a les 6 de la tarda la xerrada La dona maltractada i la problemàtica policial i judicial, a càrrec de l'advocada Carme Sala. L'acte tindrà lloc al Casal Pere Quart.
La imatge del 25 de novembre
El cartell que aquest 2008 simbolitzarà els actes és obra de Raül Quesada del Orte, alumne de 2n curs del Cicle Formatiu d'Arts Plàstiques i Disseny de Gràfica Publicitària de l'Escola Illa. La seva obra va ser escollida en un concurs entre els alumnes de l'Escola Illa per realitzar el cartell díptic. El treball guanyador dóna un missatge clar de rebuig envers la violència de gènere.
El 25 de novembre va ser declarat Dia Internacional contra la violència contra les dones en la 1a Trobada Feminista de Llatinoamèrica i del Carib celebrada a Bogotà al juliol de 1981. En aquesta trobada, les dones van denunciar la violència de gènere en l'àmbit domèstic i la violació i l'assetjament sexual a escala d'Estat, incloent-hi la tortura i els abusos soferts per les presoneres polítiques.
Es va escollir el 25 de novembre per commemorar el violent assassinat de les germanes Mirabal (Patrícia, Minerva i Maria Teresa), tres activistes polítiques assassinades el 25 de novembre de 1960 a mans de la policia secreta del dictador Rafael Trujillo a la República Dominicana.
L'any 1999, l'Assemblea General de Nacions Unides, mitjançant una resolució, designa el 25 de novembre com a Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les dones i convida tots els governs, organismes i òrgans de les Nacions Unides i altres organitzacions internacionals i organitzacions no governamentals, a organitzar aquest dia activitats dirigides a sensibilitzar l'opinió pública respecte al problema de la violència contra la dona.
|