PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Activitats del Ciutat i Escola acosten l’alumnat a la innovació urbana mitjançant la fabricació digital i electrònica

Les “càpsules” formatives s’adrecen a alumnes de cicle superior de primària i 1r cicle d’ESO Activitats del Ciutat i Escola acosten l’alumnat a la innovació urbana mitjançant la fabricació digital i electrònica

Pel que fa a la temàtica d’electrònica i innovació urbana, l’activitat té com a títol Construeix un giny electrònic interactiu per l’entorn urbà de Sabadell. Amb només 2 hores, els alumnes elaboren maquetes de la seva escola i l’espai públic que les envolta, tot exercitant la seva destresa en manualitats i incorporant a la maqueta ginys electrònics com ara sensors i actuadors que programen ells mateixos.

Per exemple, es poden integrar a les maquetes els següents ginys electrònics: una barrera d’accés a l’escola amb semàfor indicant si està pujada o baixada; una porta automàtica d’accés a l’escola; un sensor de llum que activa el fanal quan es fa de nit; un sensor de sortida de camions d’un magatzem contigu a l’escola, amb avís lluminós als vianants (problemàtica real a l’escola en qüestió); un sensor de llum natural, que obre un sostre mòbil retractable de l’escola, contribuint a l’estalvi d’energia; un sensor de moviments sísmics, que activa un panell LED amb la paraula S.O.S.; un semàfor amb senyal acústic per discapacitats visuals, entre d’altres.

Moltes d’aquestes aplicacions reals, a partir dels prototips tecnològics facilitats pels formadors, són imaginades i implementades pels alumnes, en un exercici de creativitat i viabilitat en un temps molt limitat. Les millors maquetes de cada escola (votades pels propis alumnes) es guardaran com a testimoni/record de l’activitat.

Per la temàtica de fabricació digital i innovació urbana, l’activitat té com a títol Disseny i impressió en 3D. En aquest cas, igualment en 2 hores, els alumnes aprenen a dissenyar en 3D, començant per objectes de la vida quotidiana i posteriorment edificis, monuments o espais públics emblemàtics de Sabadell (pont de la Salut, Torre de l’Aigua, skyline de Sabadell...). Posteriorment al taller, poden seguir millorant el seu disseny com a “deures”. Els millors dissenys s’imprimiran amb una impressora 3D com a testimoni/record de l’activitat.

Continuen obertes les inscripcions per aquesta activitat.

Aquestes activitats permeten un aprenentatge pràctic i aplicat de les competències anomenades “STEM”, de les sigles en anglès “Ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques”, cada cop més necessàries de forma transversal en la majoria de perfils professionals i disciplines acadèmiques, especialment aquells on s’estan creant actualment més llocs de treball.