Voluntariat per la llengua: quedem?
A quina necessitat, repte o millora dóna resposta?
Manca de pràctica i poca fluïdesa en l'ús oral del català entre els joves.
Definició del servei:
Conversar en català una hora a la setmana per tal de millorar en l'ús de la llengua. L'objectiu de proposar la dinàmica que segueix el VxL als instituts és potenciar l'ús del català entre els joves en moments no relacionats directament amb els estudis, com per exemple a l'hora d'esbarjo.
Alumnes d’ESO i batxillerat d’arreu de Catalunya participen actualment en parelles lingüístiques i de vegades en grups de tres d’aquesta iniciativa que uneix una persona que fa poc que viu a Catalunya amb una altra que domina el català, tant si és la seva llengua materna com si no. Així, s’ha donat el cas en molts instituts que alumnes provinents d’altres països que fa temps que viuen aquí, i que són ja competents en llengua catalana, s’han ofert a ajudar d’altres acabats d’arribar. Es tracta de compartir, igual que fan el adults, 10 hores de conversa en català. Les converses es fan normalment dos dies per setmana, a l’hora de l’esbarjo. D’aquesta manera, al cap de 10 setmanes el programa ja ha finalitzat.
Accions d'aprenentatge:
Pràctiques de conversa entre un jove voluntari catalanoparlant i un aprenent que no té el català com a llengua habitual d'ús per tal que l'aprenent en millori el coneixement, es fomenti l'expressió oral i adquireixi fluïdesa en aquesta llengua. Des del CNL s’organitzarà una sessió informativa als alumnes per explicar-los els mecanismes de funcionament del programa i els bons resultats de la pràctica.
Els centres de normalització lingüística del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) assessoren els centres educatius per tal que les trobades resultin ben agradables i profitoses. Així, des del CNL de Sabadell es facilitaran els materials emprats en altres centres (a banda dels que es poden descarregar a: http://www.vxl.cat/materials) i el guiatge per fer-ne possible la implementació.
En finalitzar les converses es pot fer una entrevista als aprenents perquè parlin sense vergonya i amb major fluïdesa com a resultat de les converses realitzades durant el servei. Com a cloenda es pot organitzar una trobada conjunta de parelles en què els aprenents expliquin en grup com és i què han fet i après amb el voluntari, s'adonin dels vincles establerts i de la millora lingüística. L'organització lliurarà els corresponents certificats acreditatius.
Competències clau:
- Competència ciutadana
- Competència en comunicació lingüística
- Competència emprenedora
- Competència personal, social i aprendre a aprendre
Objectius
- Millorar l'ús oral del català en situacions quotidianes.
- Adquirir un nou hàbit lingüístic i consolidar el català com a llengua d'acollida.
- Trencar amb el model, sovint repetit, de dirigir-se al nouvingut en castellà.
Desenvolupament:
Nombre d’alumnes: 1 grup classe organitzat en parelles lingüístiques i de vegades, en grup de tres.
Temporalització i horaris: a concretar
Localització del servei: al centre educatiu
Abast territorial: centre educatiu
Material: Dossier de conversa
Informació i inscripció:
Centre de Normalització Lingüística
Persona de contacte: Lídia Coll
Correu electrònic: lcoll@cpnl.cat
Telèfons: 93727 83 40
Web