Històries personals, història col·lectiva (Sabadell 1940-2000)
Recolliran, documentaran i valoraran objectes patrimonials del seu entorn familiar (objectes, fotografies, documents...) i traslladaran la informació recollida al MHS. La proposta es complementa amb una activitat creativa de divulgació (xerrada, lectura, vídeoclip, mostra...) per fer arribar la recerca al públic en general.
A quina necessitat, repte o millora dóna resposta?
Les històries particulars són una gran eina per conèixer èpoques passades. El Museu d'Història de Sabadell (MHS) necessita xarxes col·laboratives per recollir la informació i documentar la vida als barris durant el període 1940-2000 i per això els centres educatius, els alumnes i les seves famílies es poden convertir en una gran font col·laboració i d’informació.
Més en concret:
- Per part del museu: la finalitat és valorar i/o recollir objectes relacionats amb la immigració i els barris formats a la postguerra, a partir del coneixement de les històries particulars.
- Per part dels alumnes: el repte és veure la història i el patrimoni com quelcom proper, del qual en formen part.
Definició del servei:
- Recollir i documentar objectes i microhistories (període 1940-2000) en l'entorn familiar i veïnal.
- Conèixer el context del període del qual es parla (amb el suport de mestres i tècnics del MHS)
- Posar en context i valorar els objectes recollits i les històries que expliquen.
- Categoritzar els objectes i les microhistories per elaborar exemples que remetin a quelcom més general, la història del barri i de la ciutat en el marc del període analitzat.
- Els alumnes visiten el MHS i/o l’AHS per veure què es guarda, com i perquè.
- Els alumnes organitzen, descriuen i passen la informació recollida al MHS.
- Acció de divulgació per a la comunitat que pot consistir en:
- Ordenar creativament els coneixements per fer un relat i determinar-ne el format: xerrada, taller, obra de teatre, lectura dramatitzada, mostra, itinerari o videoclip.
- Programar l’activitat i fer-ne la difusió adequada, també a través de les xarxes socials
- Realitzar l’activitat amb públic o bé posar-la a l’accés del conjunt de la ciutadania.
Accions d'aprenentatge:
Els alumnes aplicaran els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. També desenvoluparan la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir-ne membres actius.
Les accions d'aprenentatge que portaran a terme són: formular-se preguntes, treball en equip, analitzar fonts històriques, treure conclusions i saber comunicar.
Competències clau:
- Competència ciutadana
- Competència emprenedora
- Competència digital
- Competència personal, social i aprendre a aprendre
Objectius:
- Analitzar, entendre i resumir el marc general del període analitzat (1940-2000).
- Buscar en el propi entorn familiar i/o veïnal, objectes, documents i/o fotografies o microhistòries d’aquesta època. Si algun alumne no té aquesta possibilitat, es poden utilitzar fotos d’arxius.
- Informar i documentar els objectes, els documents o les microhistòries.
- Prioritzar alguns episodis (microhistories, fets, objectes) i situar-los en el context general.
- Elaborar un relat, entrellaçant la recerca feta i el marc general del barri en el context històric.
- Crear un producte per comunicar el relat (xerrada, videoclip, lectura dramatitzada, mostra...).
- Portar a terme l’acció comunicativa.
Desenvolupament:
Nombre d’alumnes: a determinar conjuntament amb el centre educatiu.
Temporalització i horaris: a determinar conjuntament amb el centre educatiu.
Localització del servei: el servei es desenvoluparà majoritàriament al centre educatiu amb visites al museu i/o arxiu i pot acabar amb una acció de divulgació al museu o al centre cívic del barri.
Abast territorial: Sabadell.
Informació i inscripció:
Museu d’Història de Sabadell
Persona de contacte: Maria García
Correu electrònic: mgarciae@ajsabadell.cat
Telèfons: 93 727 85 55
Web