En les darreres setmanes de curs, hem conegut els guanyadors i guanyadores de diferents certàmens adreçats a alumnat de la ciutat i convocats en el marc del Ciutat i Escola. És el cas del concurs literari Joan Oliver per a nois i noies d’11 a 18 anys, que ha lliurat els guardons de la 39a edició, coincidint enguany amb la commemoració dels 100 anys de la Colla de Sabadell. També del concurs de vídeos en anglès English Clips, del qual ja coneixem les propostes guanyadores, i del Premi Fem Matemàtiques Sabadell, impulsat per la Fundació Bosch i Cardellach.
Els edificis definitius de l’Escola Virolet i de l’institut de Can Llong són més a prop després que el Govern de la Generalitat els hagi inclòs al llistat de construccions escolars prioritàries que encarregarà a l’empresa pública Infraestructures.cat. L’administració de Catalunya destinarà als dos centres educatius sabadellencs 13,4 milions d’euros --8 per a l’institut i 5,4 per a l’escola d’infantil i primària--. Amb aquest nou pas, s’avança per a l’assoliment de dos equipaments llargament reivindicats pels barris de Can Llong-Castellarnau i per l’Ajuntament de Sabadell.
L’Ajuntament ha acollit a principis de juny l’acte final de l’activitat “Els nois i noies tenen la paraula”. La iniciativa, impulsada per l’Ajuntament dins el programa Ciutat i Escola, vol iniciar els infants i adolescents en l’aprenentatge dels processos de participació, proporcionant-los alhora un espai de diàleg perquè puguin expressar la seva opinió sobre diferents temes de ciutat. Enguany, el tema de reflexió ha estat “Sabadell i la Musica”. A la trobada final, els nois i noies han presentat les seves conclusions al Saló municipal de Plens, davant l’alcalde i el tinent d’alcalde en funcions. Enguany, han pres part a l’activitat alumnes de les escoles Arraona, Creu Alta i Xaloc.
Les alumnes Viena Boedo i Natàlia Narro de l’Escola Illa han guanyat dos dels guardons atorgats pel Programa Talent Creatiu i Empresa. Organitzat per la Generalitat i adreçat a les escoles d’Art i Disseny del territori, el programa vol apropar els coneixements dels estudiants de grau mitjà i superior a empreses i organismes. Amb aquest objectiu, recull un seguit de reptes creatius plantejats per les empreses i entitats perquè l’alumnat, amb les seves creacions i comptant amb el suport del professorat, hi doni resposta. El programa ha celebrat la cloenda a finals d’abril amb una jornada on s’han mostrat els diferents projectes que s’hi han impulsat i s’han reconegut els treballs més destacats. Les alumnes de l’Illa van guanyar en dos dels reptes plantejats. Altres estudiants del centre municipal sabadellenc hi van quedar finalistes.
Coincidint amb el mesos de maig i juny, són diverses les activitats en espais o equipaments públics amb les quals l’alumnat de la ciutat mostra a les famílies i el veïnat el resultat de l’après durant el curs. Entre les propostes, la música n’és una de les protagonistes. Així ha estat al concert Que ressoni el Nord!, amb la participació de set escoles o instituts, al concert de cloenda dels tallers de coral i a les actuacions del projecte A-cordant, per a la formació d’orquestres als centres educatius. També al concert Cantem Àfrica, que ha culminat un projecte on els infants, a través de la música i la cultura, treballen valors de pau, cooperació i defensa dels drets humans. I és que amb les activitats musicals, l’alumnat assoleix coneixements en diferents matèries i alhora valors de ciutadania, treball en equip i convivència.
Infants i adolescents de 10 centres educatius han recomanat llibres als seus veïns i veïnes a través de fitxes exposades als aparadors de botigues i a diferents equipaments de la ciutat. Ha estat a través del projecte Aparadors Literaris, impulsat per la Generalitat i l’Ajuntament en el marc dels Plans Educatius d’Entorn (PEE), que enguany ha celebrat la quarta edició com a part de les activitats de Sant Jordi. Amb la proposta, es vol potenciar la lectura entre els infants i joves i promoure que els centres educatius interactuïn amb el seu entorn més immediat.