PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Mares i pares reflexionen sobre el canvi del model educatiu i el paper de l’escola dins aquesta transformació

Ho han fet en una trobada, en el marc de l’Escola Nova 21 Mares i pares reflexionen sobre el canvi del model educatiu i el paper de l’escola dins aquesta transformació

La trobada, organitzada per la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament, volia donar a conèixer a les famílies què significa i comporta el canvi de model educatiu –i el paper que hi juguen les escoles–, així com reforçar la seva participació en la reflexió col·lectiva que ha d’acompanyar tot el procés. La sessió va comptar amb la presència del diputat delegat d’Educació a la Diputació de Barcelona, Rafael Homet.

L’aliança Escola Nova 21 proposa una transformació del sistema educatiu i impulsa el treball conjunt entre centres, comunitat educativa, administracions públiques, entitats, universitats i institucions per anar cap a un model d’escola que pugui replantejar la seva pràctica educativa quotidiana i respondre els reptes de la societat actual. Així, parlar d’escola avançada possibilita molts models i projectes diferents, però que tenen en comú quatre eixos interconnectats: un propòsit educatiu que garanteixi el desenvolupament de competències per a la vida; unes pràctiques d’aprenentatge basades en el coneixement existent sobre com les persones poden aprendre realment, i uns sistemes d’avaluació i d’organització que estiguin sempre al servei de l'aprenentatge.

En aquest marc, l’Escola Nova 21 s’estructura en 25 centres impulsors i 481 centres agrupats en 60 xarxes locals, entre les quals figura la Xarxa EN21 del Vallès Occidental Nord, amb 9 centres educatius de Sabadell i municipis de l’entorn, que els participants van batejar com Xarxa Badabadocs.

La sessió d’ahir, que es va portar a terme al Casal Pere Quart amb famílies de diferents centres, tenia precisament com a objectiu posar en valor la transformació educativa i alhora identificar pors, inquietuds o expectatives positives que aquesta genera en les mares i pares, com també donar-los a conèixer els possibles canvis de metodologia o organitzatius que viuen les escoles que integren l’Escola Nova 21.

Set principis d’aprenentatge

Alhora durant la trobada, es van abordar els set principis d’aprenentatge que defineix l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i que han de garantir els centres educatius en el seu procés de canvi cap a l’escola avançada: L’infant és el centre; L’aprenentatge és de naturalesa social; Les emocions són part integral de l’aprenentatge; L’aprenentatge ha de tenir en compte les diferències individuals; L’esforç és clau; L’avaluació ha de ser continuada; i Aprendre és construir connexions horitzontals.

Els 9 centres educatius que, des de la voluntat d’innovació i de millora continuada, formen part de la Xarxa EN 21 Badabadocs són les escoles Nostra Llar, Ribatallada, l’Agrupació Pedagògica Sant Nicolau, l’Escola Pia, l’Institut Arraona i l’Escola Taller Xalest de Sabadell; i les escoles El Sol i la Lluna de Castellar del Vallès; Josep Gras de Sant Llorenç Savall i Can Sorts de Sentmenat. Així mateix, els ajuntaments de Sabadell i de Castellar del Vallès, fent-se partícips de la necessitat de continuar reflexionant i innovant, s’han integrat al projecte assumint la funció dinamitzadora de la Xarxa.