PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

L’Ajuntament treballa per consolidar una oferta comercial competitiva i diversificada

Un pla estratègic definirà zones prioritàries d’actuació L’Ajuntament treballa per consolidar una oferta comercial competitiva i diversificada

La iniciativa estableix línies estratègiques per dissenyar un nou model comercial a la ciutat, entès com a font de riquesa i de creació de llocs de treball, que garanteixi els drets del consumidor i projecti la imatge de Sabadell. Per tirar endavant aquest pla, s’ha treballat prèviament al llarg de tot el mandat amb el suport de la Diputació de Barcelona, amb la qual s’han dut a terme diferents estudis i treballs d’anàlisis que han permès fer una radiografia actual de l’àmbit comercial, tant a la ciutat com a la comarca, per tal de definir objectius, prioritats i estratègies.

La tinenta d’alcalde de Promoció de la Ciutat i regidora de Comerç, Marisol Martínez, ha explicat avui les línies estratègiques i els objectius marcats en matèria de comerç i ha assenyalat que

aquest mandat hem treballat per consolidar una oferta comercial competitiva i diversificada, dinamitzar el comerç urbà, promoure la interacció entre comerç i ciutat, així com el consum responsable i els drets i deures de qui consumeix. A més, hem avançant cap a una xarxa comercial innovadora, moderna i sostenible”.

I ha afegit que

ara volem definir una estratègia per zones prioritàries d’actuació urbanística per tal de fer una regeneració, ja que el comerç genera ocupació i riquesa, cohesiona i contribueix a la promoció de la ciutat.

En aquest context, es pretén impulsar alguns dels actius urbanístics i comercials de caire singular; per fer propostes de millora urbanística dels carrers comercials o per revisar els usos comercials amb l’establiment d’una ordenació unificada per a tots els districtes, respectant les particularitats singulars de cadascun.

El disseny d’aquest pla estratègic està cofinançat per la Diputació de Barcelona i es preveu que estigui enllestit al mes de maig. En paraules del delegat de Comerç de la Diputació de Barcelona, Isaac Albert

el comerç no és només un element de promoció econòmica d'una ciutat, sinó un actor clau en la cohesió social i equilibri territorial. D'aquí la necessitat de plantejar polítiques públiques transversals.

Estudis i diagnosi

Inicialment es va encarregar a la Diputació de Barcelona una diagnosi de l’oferta i la demanda del comerç de Sabadell, així com l'establiment de línies d'actuacions per ajudar a mantenir i reforçar l'atractiu comercial, juntament als elements urbanístics.

Pel que fa a la demanda es va fer l’Enquesta d’hàbits de compra i consum, en què es va valorar positivament els horaris comercials, la qualitat i amabilitat de l’entorn, tot i les febleses quant a disponibilitat i preu de l’aparcament a la zona comercial. També es reflectia la preferència dels consumidors pel format de supermercats en productes quotidians, tret del fresc, en què les botigues de barri, eix comercial i mercat municipal tenen un pes molt important. Destaquen també els productes ecològics, de proximitat o directament del productor (per sobre mitjana de la demarcació i comarca). Un altre element rellevant és la contenció en el municipi de la compra dels productes quotidians i fugues de compra en productes d’equipament de la persona i de la llar amb més intensitat que a la comarca i província. El Districte 1 es caracteritza per ser font d’atracció de compres a escala intramunicipal.

Al gener del 2019 es tornarà a fer l’enquesta per comprovar com ha evolucionat la demanda de la població en aquests darrers dos anys.

Quant a l’oferta, s’ha dut a terme un projecte pilot del cens comercial a partir de la sistematització de les dades, amb l’objectiu d’establir una metodologia única que serveixi per tenir els censos de les activitats comercials actualitzades.

Pel que fa als elements urbanístics la Diputació de Barcelona i el Consell Comarcal del Vallès Occidental, juntament amb la participació de les cambres de comerç de Sabadell i Terrassa, ha elaborat un estudi sobre l’anàlisi de l’oferta i demanda de superfície comercial a la comarca a partir del planejament urbanístic. L’estudi ha diagnosticat diferents escenaris d’evolució de l’oferta i la demanda, la viabilitat que poden tenir els establiments comercials segons la superfície de venda i les conseqüències que pot tenir en el territori, la capacitat de creixement del sòl comercial segons el planejament urbanístic vigent i el que es pugui desenvolupar en el futur, factors que afectaran al model de comerç urbà dintre de la trama urbana consolidada.

Comerç a la zona sud

En aquest mandat també s’ha treballa en estratègies per dinamitzar i consolidar l'eix comercial del sud, ja que pateix un estat de degradació superior a la resta de la ciutat i requereix d'un esforç superior per cohesionar el territori. Així, s’ha fet un estudi específic del sector per identificar, quantificar i qualificar la seva estructura comercial, així com proposar un pla estratègic amb actuacions a mig i llarg termini.

Hi ha, a més, un projecte de remodelació urbana que forma part de l'EDUSI (Estratègies de Desenvolupament Urbà Sostenible) i que inclou la remodelació del Mercat de Campoamor. L’any 2016 es va dur a terme un estudi de viabilitat dels mercats de Campoamor i dels Merinals per conèixer les seves fortaleses i febleses, així com l’entorn per avaluar la perspectiva de futur i accions a fer. Complementàriament, aquest 2018, s’ha fet un servei d’acompanyament als paradistes del Mercat de Campoamor per preparar un full de ruta que permeti posar en valor la llotja, ara que estan a punt de sortir les bases del concurs per a la seva remodelació.

Alhora l’Ajuntament, amb el suport de la Diputació de Barcelona, ha prioritzat aquest 2018 l’acompanyament comercial. L’objectiu ha estat enfortir el treball de l’associació i continuar dinamitzant comercialment la Creu de Barberà i el sector del sud. S’ha engegat un projecte que inclou el disseny de noves línies d’actuació, un nou full de ruta comercial, sessions de treball amb els comerciants i accions a dos anys vista.

Mercats i associacions de comerciants

D’altra banda, amb la Diputació de Barcelona s’ha fet una especial atenció a la xarxa de Mercats Municipals. Als de la, Creu Alta, els Merinals Torre-romeu i Central, s’ha fet formació als paradistes (tècniques de venda, les noves tecnologies aplicades al negoci i intercanvi d’experiències amb visites a d’altres mercats).

A més, s’ha fet acompanyament a l’associació de comerciants de Torre-romeu ja que, per diferents circumstàncies, necessitava una atenció especial, en primer lloc, per evitar la seva dissolució i, en segon lloc, per impulsar i consolidar la dinamització d’aquesta zona comercial i el seu mercat municipal.

Per al 2019, es sol·licitarà el servei d’acompanyament de la Diputació de Barcelona per a les associacions de comerciants de la Via Massagué, Eixample i Sol i Padrís.