Campanya mercats sostenibles. Adéu als plàstics d'un sol ús!
Aquest projecte d'ApS planteja que sigui el mateix alumnat qui, a partir de l'exploració vivencial al mercat pugui valorar els aspectes positius que té, familiaritzar-se i prendre consciència de la funció que desenvolupen. D'altra banda, amb la campanya "Mercats sostenibles" es fomentarà una visió més crítica per part de l'alumnat en relació a la consciència ambiental i l'impacte i la petjada ecològica dels hàbits de consum i la generació de residus. Un cop l'alumnat hagi realitzat l'aproximació a la realitat del mercat i se senti empoderat respecte al consum responsable, es proposa que esdevingui un prosumidor (o consumidor proactiu) i agent actiu en la campanya, participant en la seva realització i aportant iniciatives i valor.
A través de l'aprenentatge es pretén que l'alumnat creï un missatge i esdevingui un canal de comunicació fresc, viral i de conscienciació intrageneracional, ja que anirà dirigit a la resta de la comunitat del mercat de totes les edats (principalment persones usuàries i paradistes, i en segon terme a distribuïdors i altres agents del mercat). D'altra banda, el col·lectiu jove té un gran potencial comunicatiu, ja que realitza una difusió viral i en xarxa. A partir d'aquest projecte d'ApS el jovent esdevé missatger i alhora un missatge en si mateix; representa un valor de futur i genera empatia intrageneracional.
La campanya disposa de material propi de difusió i senyalització, com ara porta-preus, cartells amb consignes alternatives a l'ús del plàstic, passaport, tampó, bosses de roba, rollers, aranya, dispensadors i pàgina web propis. Durant la campanya els paradistes lliuraran als clients un passaport que és una targeta de fidelització amb 10 caselles que els paradistes marcaran cada vegada que un client compri a la seva parada, sense utilitzar plàstics. Quan el passaport estigui ple l'usuari rebrà de regal una bossa reutilitzable amb el lema de la campanya.
A quina necessitat, repte o millora dóna resposta?
Aquest projecte d'aprenentatge servei pretén conscienciar a l'alumnat jove entorn el consum que fem i els impactes que se'n deriven, per tal de sensibilitzar-los cap a un consum responsable que sigui més crític a l'hora d'escollir els productes que comprem i de quina manera ho fem, que integri bons hàbits sostenibles com el de reduir al mínim la generació de residus en la nostra compra. D'aquesta manera, l'alumnat esdevé la primera diana de sensibilització de la campanya Mercats sostenibles. A través d'aquesta, es treballaran els hàbits de consum i com evitar els embolcalls d'un sol ús en les compres. També a través de la campanya, es vol acostar el col·lectiu de secundària a l'espai del mercat municipal, per tal de donar-li a conèixer els seus avantatges i oportunitats, en front d'altres opcions actualment més freqüents entre aquest col·lectiu, com ara els supermercats, altres superfícies comercials o l’ecommerce.
Definició del servei:
La fase de servei es realitzarà al mercat municipal i l'objectiu principal és que els alumnes sensibilitzin als clients del mercat sobre la problemàtica dels envasos d'un sol ús i plantegin alternatives de consum responsable. El servei es donarà en dos espais, el mercat i l’aula, i en total s’hi destinarà un mínim de 10h. S’estima que la dedicació sigui de 4h presencials al mercat i 6h de treball a l’aula o a casa, aproximadament.
A part del mercat, també es considerarà realitzar alguna sessió de servei a l’espai públic proper al mercat amb objectiu de fer conèixer la campanya a persones que no n’estiguin informades. L’alumnat estarà acompanyat per un educador/a durant 4 hores presencials al mercat. Els alumnes s'organitzen segons les seves preferències en 4 comissions que són:
- Comissió d'informació i sensibilització
- Comissió de difusió i comunicació
- Comissió de creació de materials
- Comissió de recollida de dades
Accions d'aprenentatge:
És una fase de 10 hores de durada on es pretèn donar a conèixer a l'alumnat la problemàtica dels residus, en especial dels plàstics d'un sol ús sobre el medi ambient i sobre la salut de les persones. Entorn la pregunta "Quin paper juguen els plàstics i envasos d'un sol ús en el nostre model de consum?" es proposa un itinerari de 8 sessions d'aprenentatge amb continguts interdisciplinaris i dividides per àrees de coneixement. Dues sessions seran organitzades pels promotors, dinamitzades per educadors externs i 6 sean impartides pel personal docent a l'aula, distribuïdes de la següent manera:
- Presentació de la campanya i introducció a la problemàtica dels plàstics d'un sol ús.
- Anem al mercat
- Què sabem dels plàstics? Procedència i tipus de plàstics
- Quin consum i ús fem dels plàstics?
- La problemàtica dels residus plàstics i els envasos d'un sol ús
- Els impactes ambientals dels residus plàstics i envasos d'un sol ús
- Alternatives i consum conscient
- Preparació de les tasques de servei (creació de grups, programació de tasques i feines preparatòries).
En aquesta fase s'inclou una visita al mercat i es posa a disposició del professorat una guia amb el contingut de totes les sessions.
Competències clau:
- Competència ciutadana
- Competència en comunicació lingüística
- Competència digital
- Competència personal, social i aprendre a aprendre
Objectius
- Donar a conèixer a l’alumnat la problemàtica dels residus, en especial dels plàstics d’un sol ús, a través d’explicacions rigoroses i recursos teòrics que les fonamentin.
- Conscienciar l’alumnat sobre el consum que fem i els impactes que se’n deriven.
- Sensibilitzar l’alumnat envers un consum responsable, que sigui més crític a l’hora d’escollir els productes que compren i integri hàbits de compra sostenibles.
- Acostar al col·lectiu jove a l’espai tradicional del mercat municipal, entenent els avantatges i oportunitats que aquest ofereix respecte altres superfícies comercials.
- Apoderar l’alumnat a esdevenir un agent de canvi en la comunitat social del municipi i del mercat, actuant com a altaveu de la campanya Mercats sostenibles i denunciant la problemàtica dels residus plàstics d’un sol ús.
Desenvolupament:
Nombre d’alumnes: 60 alumnes, 2 grup classe.
Temporalització i horaris: dins l'horari lectiu, durant el 1r trimestre del curs 2022-2023
- Fase d'aprenentatge: del 12 de setembre al 14 d'octubre
- Fase d'execució de la campanya i servei, del 14 al 30 d'octubre
Localització del servei: al centre educatiu i al mercat municipal
Abast territorial: la campanya es realitza a totes les capitals de comarca de la província de Barcelona.
Informació i inscripció:
Servei de Comerç i Consum
Persona de contacte: Marta Valls
Correu electrònic: mvallsj@ajsabadell.cat
Telèfons: 93 745 31 83
Web