PLÀNOL DE SABADELLAdreces i telèfons d'emergènciesFARMÀCIES DE GUÀRDIARESTRICCIÓ DE TRÀNSIT
CA EN ES

Patrimoni cultural

Històries personals, història col·lectiva (Sabadell 1940-2000)

Promou:
Museu d’Història de Sabadell

Descripció:
Els alumnes s'aproparan a la història dels barris de la ciutat, en el període 1940 a 2000, a través de les microhistories.

Recolliran, documentaran i valoraran objectes patrimonials del seu entorn familiar (objectes, fotografies, documents...) i traslladaran la informació recollida al MHS. La proposta es complementa amb una activitat creativa de divulgació (xerrada, lectura, vídeoclip, mostra...) per fer arribar la recerca al públic en general.

A quina necessitat, repte o millora dóna resposta?
Les històries particulars són una gran eina per conèixer èpoques passades. El Museu d'Història de Sabadell (MHS) necessita xarxes col·laboratives per recollir la informació i documentar la vida als barris durant el període 1940-2000 i per això els centres educatius, els alumnes i les seves famílies es poden convertir en una gran font col·laboració i d’informació.
Més en concret:

  • Per part del museu: la finalitat és valorar i/o recollir objectes relacionats amb la immigració i els barris formats a la postguerra, a partir del coneixement de les històries particulars.
  • Per part dels alumnes: el repte és veure la història i el patrimoni com quelcom proper, del qual en formen part.

Definició del servei:

  • Recollir i documentar objectes i microhistories (període 1940-2000) en l'entorn familiar i veïnal.
  • Conèixer el context del període del qual es parla (amb el suport de mestres i tècnics del MHS)
  • Posar en context i valorar els objectes recollits i les històries que expliquen.
  • Categoritzar els objectes i les microhistories per elaborar exemples que remetin a quelcom més general, la història del barri i de la ciutat en el marc del període analitzat.
  • Els alumnes visiten el MHS i/o l’AHS per veure què es guarda, com i perquè.
  • Els alumnes organitzen, descriuen i passen la informació recollida al MHS.
  • Acció de divulgació per a la comunitat que pot consistir en:
    • Ordenar creativament els coneixements per fer un relat i determinar-ne el format: xerrada, taller, obra de teatre, lectura dramatitzada, mostra, itinerari o videoclip.
    • Programar l’activitat i fer-ne la difusió adequada, també a través de les xarxes socials
    • Realitzar l’activitat amb públic o bé posar-la a l’accés del conjunt de la ciutadania.

Accions d'aprenentatge:
Els alumnes aplicaran els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. També desenvoluparan la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir-ne membres actius.

Les accions d'aprenentatge que portaran a terme són: formular-se preguntes, treball en equip, analitzar fonts històriques, treure conclusions i saber comunicar.

Competències bàsiques:
- Competència del tractament de la informació i competència digital
- Competència d'autonomia i iniciativa personal
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
- Competència social i ciutadana

Objectius:
- Analitzar, entendre i resumir el marc general del període analitzat (1940-2000).
- Buscar en el propi entorn familiar i/o veïnal, objectes, documents i/o fotografies o microhistòries d’aquesta època. Si algun alumne no té aquesta possibilitat, es poden utilitzar fotos d’arxius.
- Informar i documentar els objectes, els documents o les microhistòries.
- Prioritzar alguns episodis (microhistories, fets, objectes) i situar-los en el context general.
- Elaborar un relat, entrellaçant la recerca feta i el marc general del barri en el context històric.
- Crear un producte per comunicar el relat (xerrada, videoclip, lectura dramatitzada, mostra...).
- Portar a terme l’acció comunicativa.

Desenvolupament:
Nombre d’alumnes: a determinar conjuntament amb el centre educatiu.
Temporalització i horaris: a determinar conjuntament amb el centre educatiu.
Localització del servei: el servei es desenvoluparà majoritàriament al centre educatiu amb visites al museu i/o arxiu i pot acabar amb una acció de divulgació al museu o al centre cívic del barri.
Abast territorial: Sabadell.

Informació i inscripció:
Museu d’Història de Sabadell
Persona de contacte: Isabel Argany Comas
Correu electrònic: iargany@ajsabadell.cat
Telèfons: 93 7268777
Web

ImprimeixCorreu-e