Si jo puc, tu pots. Taller inclusiu a l'aula
A qui s'adreça:
Alumnat de cicle mitjà i superior d'educació primària.

L'activitat pedagògica consta de dues parts: en la primera els infants descobreixen la diversitat funcional i en la segona, porten a terme activitats vivencials.
La primera part és introductòria i consta d'una xerrada interactiva per parlar què és la diversitat funcional, els diferents tipus que hi ha i com és el dia a dia de les persones que la viuen, on els infants podran resoldre dubtes i curiositats. A continuació es projecta un vídeo (real o animat) on es visibilitza la rutina d’una persona amb diversitat funcional. Tot seguit es debat el vídeo en format grupal, per arribar a la conclusió que tots i totes, tenim les nostres rutines i les persones amb discapacitat també, però adaptades: amb ajuda tècnica, més temps, d'altres maneres...
La segona part, consta de dues activitats vivencials:
- Desmitificant mites sobre la discapacitat. S'inicia amb una dinàmica amb cartolines i el joc del semàfor: les monitores llegiran frases sobre discapacitat i els infants decidiran si són veritat (verd), dubtoses (groc) o falses (vermell). Tot plegat amb l'objectiu de trencar estereotips i corregir falses creences.
- Dibuix a cegues. Els infants faran un dibuix amb els ulls tapats (o, si ho prefereixen, amb les mans lligades), acompanyats de música per crear un ambient agradable.
L'alumnat viurà una activitat senzilla, des de la perspectiva d’una persona amb diversitat funcional. A continuació es comentarà en grup, les dificultats a l'hora de fer els dibuixos i es parlarà amb naturalitat sobre les barreres, les oportunitats i la riquesa de ser diversos.
S'acaba l'activitat amb la projecció d’un curtmetratge animat, que permet treballar la part emocional, la importància d’acompanyar - no de sentir pena o compadir-i el respecte i la comprensió.
Objectius:
- Conèixer de primera mà com és el dia a dia d'una persona amb discapacitat, escoltant el seu testimoni i vivint situacions que reprodueixen les seves dificultats.
- Entendre la importància d'incloure tothom a l'escola, valorant la diversitat i normalitzant la presència d'infants amb discapacitat, en el nostre entorn.
Competències clau:
- Competència ciutadana
- Competència personal, social i aprendre a aprendre
Organització:
Associació La Taca Lleure i Cooperació